8 tips voor een makkelijke verhuizing

Ongeveer een jaar geleden verhuisden wij naar ons nieuwe huis maar dit was zeker niet mijn eerste verhuizing. In mijn leven ben ik al 9 keer verhuisd en je kunt je voorstellen dat ik inmiddels wel een “pro” ben. Verhuizen is niet direct mijn meest favoriete bezigheid maar je kunt wel tips toepassen waardoor het een stuk makkelijker wordt. We weten ook allemaal wel dat verhuizen best een stressvolle aangelegenheid is en je moet het jezelf natuurlijk niet te moeilijk maken. Hieronder heb ik 8 tips verzameld voor jullie voor een (bijna) stressloze verhuizing…

1. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Wat bij veel zaken geldt is dat een goede voorbereiding het halve werk is en dat gaat ook op bij een verhuizing. Zorg dat je op tijd een to do list maakt zodat je ziet wat er allemaal moet gebeuren. Op die manier kun je ook een goede planning maken zodat je niet alles op het laatste moment hoeft te regelen. Vergeet ook niet dingen op te schrijven die je moet regelen, zoals dozen, hulptroepen, een verhuiswagen etc. Regel dit op tijd zodat je hier in ieder geval niet over hoeft te stressen.

2. Gooi spullen weg

Rommel mee verhuizen is niet slim, daarom moet je beginnen met het opruimen en weggooien van je spullen. Wij hadden ook een zolder vol “rommel” en we kwamen erachter dat veel dingen ongebruikt in een hoek stonden. Veel van deze spullen hebben we weggegeven, verkocht via Marktplaats en een deel ervan hebben we laten ophalen door een kringloopwinkel. Deze instanties halen vaak gratis spullen bij je op en binnen no-time ben jij verlost van je “rommel”.

verhuizen2

3. Investeer in stevige verhuisdozen of kratten

Ga zeker niet bezuinigen op verhuisdozen, het is namelijk behoorlijk van belang dat je stevige dozen of kratten aanschaft voor je spullen. Je wilt namelijk niet dat tijdens het verhuizen dozen gaan scheuren met alle gevolgen van dien. Wij hebben online verhuisdozen aangeschaft maar ze worden ook vaak aangeboden op websites zoals Marktplaats of vraag aan je familie of vrienden of zij toevallig nog dozen hebben. Ook hebben wij kratjes gespaard van een supermarkt en deze gebruikt voor de verhuizing (uiteraard na de verhuizing weer ingeleverd!). Kratten zijn ontzettend handig voor grote en wat zwaardere spullen en zijn goed op elkaar te stapelen.

4. Pak per ruimte in

Ik vond het heel handig om per ruimte in te pakken. Zo had ik een planning gemaakt dat ik iedere dag één ruimte ging inpakken. Wij begonnen op de zolder, ook omdat we veel spullen gingen wegdoen. Daarna deed ik de slaapkamers en de kleding heb ik bijvoorbeeld in koffers gepakt, want ook die moeten uiteraard meeverhuizen en op die manier benut je de ruimte optimaal. De keuken deed ik als laatste omdat je toch servies en kookspullen nodig hebt, ook de laatste week voor je verhuizing.

5. Maak de verhuisdozen niet te zwaar

Wanneer je gaat verhuizen is het handig om de dozen niet te zwaar te maken, denk goed na over het inpakken en combineer spullen. Naast dat de kans groot is dat de dozen kapot gaan tijdens de verhuizing, is het ook niet prettig om constant super zware dozen te tillen. Haal bijvoorbeeld kleinere dozen voor boeken, servies, woonaccessoires etc. zodat je zeker weet dat het niet te zwaar wordt.

6. Schakel hulptroepen in

Vele handen maken licht werk is een hele bekende uitspraak, deze gezegde geldt ook zeker voor een verhuizing. Schakel daarom op tijd hulptroepen in. Vraag bijvoorbeeld hulp aan familie, vrienden en kennissen maar je kunt natuurlijk ook een professioneel verhuisbedrijf inschakelen. Dat laatste is natuurlijk heel fijn en zal sowieso zorgen voor minder stress tijdens je verhuizing omdat je echte pro’s in huis haalt. Ook kun je vaak terecht bij verhuisbedrijven voor een goedkope woningontruiming, zoals bijvoorbeeld bij verhuisbedrijfutrecht.nl. Zij kunnen je huis of bedrijfspand ontruimen in 1 dag en doen dit iedere dag van het jaar, zelfs in de avond.

verhuizen1

7. Markeer de verhuisdozen en de ruimtes in huis

Wanneer je bezig bent met verhuisdozen inpakken is het handig om de dozen allemaal te markeren. Schrijf op wat erin zit, dat is wel zo makkelijk tijdens de verhuizing en het uitpakken van de dozen. Ook is het slim om de dozen te markeren met een cijfer. Geef bijvoorbeeld de dozen met daarin de slaapkamerspullen de cijfer 1 en zorg dat er een briefje op de slaapkamerdeur hangt met de hetzelfde getal zodat iedereen in één oogopslag kan zien waar het heen moet.

8. Laat geen losse spullen liggen

Ten slotte, zorg dat je tijdens de verhuisdag geen losse spullen meer hebt liggen. Zorg dat alles maar dan ook écht alles is ingepakt. Tot de laatste dag heb je uiteraard nog spullen nodig, zoals bijvoorbeeld wat borden, bekers, bestek maar ook toiletspullen, jassen en schoenen etc. Reserveer voor deze allerlaatste spulletjes een doos of bijvoorbeeld een krat die je gebruikt om de laatste losse dingen in te verzamelen.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhuistips, mocht je zelf nog een goede tip weten dan lees ik die graag bij de reacties. 

Comments are closed.