Sportblessures: hoe ontstaan ze en hoe kan je deze voorkomen?

Tijdens de voorbereiding van een nieuw seizoen komen sportblessures vaak voor. Wanneer er weer gevoetbald of gehockeyd kan worden betekent dit vaak ook weer volle bak aan de slag, en dus veel trainen. Helaas gaat dit niet altijd even goed. Je kan iets breken, een spier verrekken of een pees afscheuren. Ook kan je veel last krijgen van spierpijn of wervelklachten door een verkeerde houding. Deze blessures zijn erg vervelend, want je kan niet doen wat je graag zou willen doen. In dit blog lees je hoe deze sportblessures ontstaan en hoe je deze kan voorkomen! 

Het ontstaan van blessures

Wanneer we aan het trainen zijn gebruiken we onze botten, spieren, pezen en gewrichten. Hoe meer je traint, hoe sterker je lichaam wordt. Maar let op: wanneer je te veel druk op je lichaam legt, worden deze spieren overbelast en kan er een blessure ontstaan. Daarnaast bestaat er altijd nog de kans dat je bijvoorbeeld een trap krijgt of een plotselinge val maakt. Deze blessures kunnen uiteindelijk resulteren tot een chronische sportblessure. Deze blessure heb je vaak niet door omdat je steeds vaker en harder traint. Vaak heb je dan last van overbelasting in je spieren. Een acute blessure ontstaat plotseling. Zo kan je een verkeerde beweging maken, zoals het verdraaien van je enkel of kan je zweepslag oplopen tijdens het hardlopen. 

Hulp bij blessures

Wanneer je last hebt van een chronische of een acute blessure is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Waarschijnlijk zit fysiotherapie basisverzekering bij je huidige pakket inbegrepen. Hier kan je dus gebruik van maken. Soms heb je meerdere behandelingen per jaar nodig. Wanneer je dit vaker nodig hebt kan je het beste een aanvullende zorgverzekering afsluiten. Dit voorkomt veel kosten. Tijdens deze behandelingen werk je aan het revalideren en sterker worden. Wanneer je een acute blessure hebt kan je het beste eerst een bezoek aan je huisarts of aan het ziekenhuis brengen. Hier kunnen ze specifieker kijken naar het probleem. 

Hoe voorkom ik blessures

Wanneer je sportblessures wil voorkomen is het verstandig om goed voor je lichaam te zorgen. Voordat je zomaar begint met trainen doe je er goed aan om een warming-up te doen. Zo worden je spieren goed warm waardoor de kans op een blessure direct kleiner wordt. Zorg ook dat je de juiste schoenen voor de sport draagt. Wanneer je een schoen aanschaft met veel demping kan dit blessures voorkomen tijdens het hardlopen en het fitnessen. Wanneer je veel voetbalt is het goed om te kijken naar geschikte voetbalschoenen. Deze heb je zowel voor binnen als buiten. Daarnaast is een goede training erg belangrijk. Bedenk van tevoren wat je tijdens je training gaat doen en welk doel je hiermee wil bereiken. Zo kan je gerichter gaan trainen. Zorg voordat je begint met trainen dat je een coach of trainer hebt die je kan helpen. Vaak worden oefeningen toch nog fout uitgevoerd. Het zou zonde zijn als jij verkeert aan het trainen bent en daardoor last krijgt van een blessure!